De Belgische ULM Federatie

De Belgische ULM Federatie is een belangenvereniging van ULM piloten en ULM eigenaars met als doel de ULM luchtsport te promoten en te ondersteunen.

Vluchtvoorbereiding

Een vlucht moet je voorbereiden!

Je moet op de hoogte blijven van de Europese (SERA) en nationale (AIP) regelgeving in de landen die je bezoekt. Je moet weten welke vliegvelden en start- en landingsbanen toegankelijk zijn voor microlights. Je hebt up-to-date luchtvaartkaarten nodig (ICAO of andere kaarten).

Voor elke vlucht moet je ook het volgende raadplegen :

  • de SUP AIP’s die gelden op de dagen en plaatsen van de vlucht,
  • de NOTAM’s op de route en die met betrekking tot de bezochte start- en landingsbanen,
  • de militaire activiteiten (indien van toepassing),
  • het weer en de efemeride voor de heen- en terugreis.

En vergeet het vliegplan niet, indien vereist door het type vlucht dat je gaat maken… en een ULM in perfecte vliegconditie!

Vliegen naar het buitenland

Dankzij de technische geavanceerdheid en de exploitatiekosten van recente ultralichte vliegtuigen kun je dromen en reizen. Het overschrijden van grenzen kan echter soms administratief vervelend zijn, omdat elk Europees land zijn eigen regels en voorschriften heeft. In de ULM-wereld is niets gestandaardiseerd in Europa en de regels vallen niet onder de ICAO-voorschriften. Er zijn grote verschillen tussen landen, zoals medische eisen voor piloten, maximale vlieghoogtes, maximaal machinegewicht, overvliegvergunningen, enz.

Het is daarom essentieel om de specifieke regels te raadplegen van elk land dat je doorkruist en bezoekt.

Goede plaatsen om je voorbereidingen te beginnen:

  • de website van de European Microlight Federation (EMF), die een compilatie geeft van de verschillende Europese vereisten. Zie hier

https://emf.aero/mla-flying-in-europe/

  • de AIP’s van de betrokken landen, beginnend bij GEN 1.2 (binnenkomen en verlaten van vliegvelden) en vervolg je voorbereidingen volgens de specifieke gegevens; de lijst met sites met de nationale AIP’s vindt je hier

https://www.eurocontrol.int/articles/ais-online

Hoe meer documenten je in het Engels hebt (verzekering, registratiebewijs, enz.), hoe beter.

Bergvliegen

Veilig vliegen in de bergen vereist specifieke en veeleisende pilootvaardigheden en een verantwoordelijke houding. Dit kan niet worden geïmproviseerd.

Meer informatie vind je op de volgende link te klikken:

http://www.aero-hesbaye.be/pdf_doc/Vol_Montagne.pdf

Vliegen over water

Een vlucht over water wordt gedefinieerd als een vlucht op een zodanige afstand van de kust dat het vliegtuig in geval van een storing geen land kan bereiken dat geschikt is voor een noodlanding.

Op een afstand van meer dan 50 mijl van de kust of meer dan 30 minuten over zee op kruissnelheid, is het verplicht om speciale apparatuur aan boord te hebben: reddingsvesten, bakens, lichten of spiegels om noodsignalen te kunnen uitzenden. In dit geval is het vliegplan verplicht, net als een kruishoogte die permanent radiocontact mogelijk maakt.

Er zijn een paar tips om te anticiperen op een mogelijke storing en deze te voorkomen: let op bij de controles vóór de vlucht, vlieg zo hoog mogelijk, houd een boot zo veel mogelijk in het zicht, voorkom ijsvorming in de carburator als je in een vochtige atmosfeer vliegt, door regelmatig te testen op de aanwezigheid van ijs met behulp van de carburator verwarming als je die hebt.

In het geval van een noodlanding, onthoud dat dit een van de noodprocedures is in lichte vliegtuigen met de hoogste overlevingskans. Bijvoorbeeld, in het geval van een motorstoring in de buurt van een kustlijn, is het beter om een waterlanding te proberen dan een landing op onherbergzaam terrein (berg, bos, enz.).

Hieronder vind je een link naar een document van de franse DGAC. Het beschrijft heel duidelijk de procedures die gevolgd moeten worden in geval van een noodlanding: het beheer van het traject van het vliegtuig, de nadering, de impact, de evacuatie en de organisatie van de overleving.

Amerrissage en avion léger (securitedesvols.aero)

Een passagier meenemen

Een passagier meenemen betekent het plezier en de passie van het vliegen met hem delen, hem nieuwe sensaties en prachtige landschappen vanuit nieuwe hoeken laten ontdekken, maar het is ook een grote verantwoordelijkheid voor de piloot. Een passagier meenemen is dus niet iets wat je zonder voorbereiding kunt doen.

Maak hiervoor een checklist en neem de tijd om je passagier uit te leggen wat je met hem gaat doen. Help hem/haar aan boord te komen, geef hem/haar uitleg over de verschillende boordinstrumenten, vraag aan om tijdens de vlucht op te letten en het je te laten weten als hij ander verkeer ziet, vraag om te zwijgen bij radioverkeer, eis dat hij/zij zich tijdens de start- en landingsfasen concentreert, controleer regelmatig of de passagier ok is en aarzel niet om de vlucht in te korten als dat nodig is. Kijk uit voor camerariemen of tassen die de besturing van de vlucht kunnen verstoren… en vergeet niet de instructies die je moet volgen in het geval van een noodlanding. Vergeet ook niet om toestemming van de ouders te vragen als je een minderjarige meeneemt op een vlucht.

Meteo raadplegen

Deze fase is essentieel en beperkt zich niet tot het inschatten van het weer op de plaats en het tijdstip van vertrek. Het weer kan in de loop van een paar uur en op verschillende routes drastisch veranderen.

Naast de nationale weersites zijn er veel andere sites die de moeite waard zijn om te bekijken: WeatherPro, Meteo Blue, Ventusky, Windy, MeteoX, MeteoNews enz. Aarzel niet om de weersinformatie op verschillende sites te vergelijken, want ze zijn het niet altijd eens over de voorspellingen, zelfs niet op korte termijn. Zichtbaarheid, wolkenbasis, bewolking, wind en neerslag zijn de 5 elementen waarmee je rekening moet houden. De Taf en Metar raadplegen is lang niet genoeg!

Je moet ook rekening houden met weersomstandigheden die ijsvorming in de hand werken (mist, relatieve vochtigheid, temperatuur en dauwpunt), evenals extreme hitte, vooral op grote hoogten.

Veiligheidsmemo

BULMF publiceert regelmatig een veiligheidsmemo, een goed basisdocument (een must-have, zou je zelfs kunnen zeggen) over het onderwerp veiligheid in ultralichte vliegtuigen.

De Fédération Française de l’ULM heeft ook een goed geschreven veiligheidsmemo gepubliceerd. Dit document kan gratis worden gedownload in PDF-formaat van de FFPLUM website.

De Fédération Française Aéronautique (FFA) heeft ook een praktische en vrij uitgebreide veiligheidsnota gepubliceerd die gericht is op VFR-vluchten met ultralichte en lichte vliegtuigen. Deze uitgave in Pf-formaat kan ook gratis worden gedownload van de website:

Gebruik van radio en transponder

Om ieders veiligheid te garanderen, wordt het gebruik van radio’s en transponders sterk aangemoedigd. Horen en gehoord worden is als zien en gezien worden….

Contact opnemen met het SIV wordt ook ten zeerste aanbevolen!

In België heeft Skeyes een “Frequentie Monitoring Code” 5101 ingevoerd, van toepassing vanaf 7 september 2023. Gedetailleerde uitleg in het volgende document:

Raadplegen van incident en ongeval-rapporten

In België publiceert de Air Accident Investigation Unit (AAIU) jaarlijkse rapporten over ongevallen en incidenten met ultralichte vliegtuigen. Het lezen van deze rapporten kan zeer leerzaam zijn vanuit veiligheidsoogpunt, omdat ze bepaalde fouten aan het licht brengen die moeten worden vermeden. Klik op de onderstaande link om ze te raadplegen:

mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/ongevallen-en-ernstige-incidenten/veiligheidsonderzoeken-en-verslagen

Het Franse Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) publiceert ook jaarverslagen over dodelijke ULM-ongevallen. Link hieronder:

https://bea.aero/bilans-etudes-1/enseignements-de-securite/ulm-2022/

De feedbackrapporten op de FFPLUM-website zijn ook interessant om te lezen via de link :

Liste des REX (ffplum.fr)

Anti-Collision Apps

Er zijn verschillende toepassingen om botsingen te voorkomen. Safesky is er één van, ontworpen voor alle piloten die op lage en gemiddelde hoogte vliegen: het verandert je mobiele telefoon in een soort transponder die je positie doorgeeft met de ingebouwde GPS en de gegevens van andere SafeSky-gebruikers ophaalt. Bovendien pikt het ADS-B-, FLARM- en OGN-verkeer op, evenals signalen die worden uitgezonden door een groot aantal apparaten zoals Pilot Aware, FANET, XCGuide, FLymaster, Garmin inReach, Naviter, Spider, SPOT en andere (merk op dat al deze apparaten niet met elkaar communiceren, wat betekent dat piloten die ze gebruiken elkaar niet kunnen zien). Dit maakt SafeSky het meest uitgebreide antibotsingsysteem dat momenteel beschikbaar is, en het enige dat het grootste deel van het verkeer dat een GPS-positie doorgeeft kan zien.

Voor meer informatie over dit onderwerp:

https://www.safesky.app/

Annual Recurrency Traning (ULM/DPM)

Na een lange periode zonder vliegen (bijvoorbeeld in de winter) is het altijd een goed idee om een opfriscursus te volgen met een instructeur. En als uw vliegtuig bij Gallagher verzekerd is voor wettelijke aansprakelijkheid, biedt Gallagher BULMF-leden een uitgebreide dekking als u deelneemt aan deze opfriscursus.

Document in te vullen door de instructeur:

I'm Safe !

Een geheugensteun (van Amerikaanse oorsprong) voor een snelle veiligheidscontrole ” I’M SAFE “:

I llnes: Ben ik ziek of heb ik een ziek-gevoel dat mijn vlieg-vermogen beïnvloedt?

M edication: gebruik ik medicijnen? Hebben deze invloed op mijn vermogen om te vliegen?

S tress: Heb ik zorgen of ben ik zo gestrest dat dit mijn vermogen om te vliegen beïnvloedt?

A lcohol: Heb ik alcohol gedronken? Heb ik goed gegeten? Heb ik gezorgd voor een snack tijdens de vlucht (eten en drinken)?

F atigue: Ben ik in goede fysieke en mentale conditie? Hoe zit het met mijn vermoeidheid als de geplande vlucht lang is of de weersomstandigheden moeilijk?

E motion: Ben ik emotioneel opgewonden?