Wat is een ULM

Een ULM (ultra light motorised) is volgens de EASA Basic Regulation 2018/1139 een luchtvaartuig met max 2 personen aan boord met volgende eigenschappen:

  • Landingssnelheid of “Stall-Speed” max 65 km/h
  • Max opstijgmassa (toestel, passagiers, brandstof en bagage)
      • 300 kg voor een éénzitter ULM (315 kg indien voorzien van noodparachute)
      • 450 kg voor een tweezitter ULM (475 kg indien voorzien van noodparachute)
      • 600 kg voor een tweezitter gyro-copter

ULM Klassen 

2 of 3 assig ULM

Deze ULM’s vliegen net als andere vliegtuigen maar zijn vaak sneller, moderner en hebben meestal een full-airframe noodparachute aan boord.

Delta Plane (DPM)

De open cockpit van deze toestellen staan garant voor een intense vliegervaring! Ook een iets goedkopere instap in de vlieg-hobby.

Autogyro

Een autogyro heeft geen aangedreven horizontale wieken en kan daardoor niet ter plaatse blijven hangen. Autogyro’s zijn zeer wendbare toestellen en geven dan ook veel vliegplezier! Voorlopig niet toegelaten in België.

Ultra Light Helicopter

Een helicopter in lichtgewicht uitvoering! Nog niet toegelaten in België.

Wetgeving

De basis eigenschappen van een ULM worden gespecifieerd in Annex 1 van de EASA Basic Regulation van 22.08.2018. Alle luchtvaarttuigen die in Annex 1 worden vermeld, vallen niet onder de bevoegdheid van EASA en zijn daardoor nationaal geregeld. De wetgeving rond ULM is daardoor licht verschillend per land. De Belgische wetgeving rond ULM is te vinden in het KB van 25 mei 1999.

Registratie

Om een ULM in België te kunnen registreren, zijn volgende stappen vereist:

  • De fabrikant of zijn vertegenwoordiger moet éénmalig een type toelating aanvragen. Als dit dossier wordt goedgekeurd wordt het toestel opgenomen in de lijst van toegelaten ULM’s in België.
  •  De koper van een ULM uit de lijst van toegelaten toestellen, moet een gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de fabrikant of zijn vertegenwoordiger. Bij dit gelijkvormigheidsattest moet een weegrapport worden gevoegd van een door DGLV erkende instantie.
  • Met dit gelijkvormigheidsattest kan het toestel dan geregistreerd worden in België. De eigenaar ontvangt dan een registratiebewijs en een “Beperkte Toelating tot het Luchtverkeer”  (BTLV).

Verzekering

Voor alle BULMF leden is er standaard een dekking voor de individuele ongevallen voorzien (inbegrepen in het lidgeld). Indien u een refreshment course heeft gevolgd, heeft u hogere verzekeringslimieten. Een overzicht van de limieten vindt u terug in onderstaande tabel. Indien gewenst, kunnen we op aanvraag ook een individuele offerte opmaken voor hogere limieten. Voor alle BULMF leden is er ook standaard een dekking voor de rechtsbijstand voorzien (inbegrepen in het lidgeld).

Overlijden Blijvende Invaliditeit Medische Kosten
Zonder refreshment course € 6.500 € 6.500 € 2.500
Met refreshment course € 10.000 € 10.000 € 2.500

 

Burgerlijke aansprakelijkheid voor ULM toestellen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de verschillende premies (inclusief taksen) die dit jaar van toepassing zijn. Voor tweezitters wordt er een gecombineerde BA verzekering aangeboden. Deze verzekering dekt dus zowel de schade aan passagiers als aan niet vervoerde derden.

Limiet Zonder Parachute Met parachute
Enige piloot Elke piloot Enige piloot Elke piloot
BA Niet vervoerde derden Eenzitter € 1.000.000 € 150 € 225 € 150 € 225
Gecombineerde BA Tweezitter € 1.600.000 € 410 € 760 € 370 € 720

Type Toelating

De fabrikant of zijn vertegenwoordiger kan een dossier samenstellen om voor een bepaald model van ULM een type toelating te krijgen. Een type toelating moet worden gevraagd per variant van een model. Een variant is per type motor en met of zonder parachute.

Een volledig dossier voor een type toelating bestaat uit:

  • Een volmacht van de fabrikant als de aanvraag loopt via een vertegenwoordiger
  • Technische fiche per variant (zie CIR/AIRW-12)
  • Flight Manual
  • Maintenance Manual
  • Parachute manual (wanneer geïnstalleerd).
  • Verslag van sterkteberekeningen
  • Verslag van statische belastingtesten
  • Verslag van testen in vlucht (o.a. stall speed of overtreksnelheid)
  • Geluidsmeting volgens Belgische norm (alternatief is Duits Kennblatt)

Het volledige dossier moet eerst naar de BULMF worden gestuurd voor inspectie. Deze stuurt dat dan door naar DGLV.

Voordelen voor leden

Verzekering

In het lidgeld is een verzekering voor individuele ongevallen en een rechtbijstandsverzekering inbegrepen.

Safety Day

Vliegen moet veilig! Eén keer per jaar krijg je de kans om noodlandingen met motor uit veilig te oefenen op onze Safety Day, onder begeleiding van ervaren instructeurs.

E-News

Blijf up-to-date van het laatste nieuws binnen de vliegwereld met info over wijzigingen in de wetgeving of via interessante berichten over vlieg-topics.

Service

Leden kunnen een beroep doen op verschillende services: hulp bij het vernieuwen van de licentie, inschrijven van vliegtuigen, aanvragen van type toelatingen.