Modernisering van onze ULM wetgeving in België een feit !
Na 26 jaar is het gelukt
De bestaande ULM-regelgeving dateerde uit een tijdperk (1999) waarin de prestaties en technologie van ultralichte vliegtuigen aanzienlijk beperkter waren. Het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) werkte daarom samen met onze Belgische ULM Federatie aan een herziening, gebaseerd op Europese normen maar afgestemd op de Belgische realiteit. Het nieuwe KB van 18 februari trad in werking op 1 maart 2025.
Dit nieuwe KB werd al uitvoerig toegelicht op onze jaarlijkse Algemene Vergadering op 1 maart 2025. Een presentatie hiervan vind je hier:
Er is nog wat werk bij de uitvoering, maar door de vlotte samenwerking tussen onze Belgische ULM Federatie en DGLV hebben we er alle vertrouwen in dat dat soepel zal verlopen.
Uitbreiding van de catégorieën ULM
Naast de klassieke ULM-vliegtuigen en deltavliegers worden nu ook ultralichte helikopters en autogiros (gyrocopters) toegelaten. Autogiros, die in de lucht blijven door de luchtstroom over een vrij draaiende rotor, winnen internationaal aan populariteit.
Voordien konden ultralichte helikopters en autogiros wel een tijdelijke toelating krijgen om te vliegen in België maar konden er niet permanent verblijven en ingeschreven worden. Belgische piloten die met deze toestellen wilden vliegen, weken vaak uit naar buurlanden zoals Frankrijk, waar de regelgeving soepeler was. Dit bracht echter administratieve uitdagingen met zich mee, aangezien elk land eigen regels en voorschriften hanteert. De vernieuwde regelgeving biedt nu een oplossing, waardoor Belgische piloten voortaan zonder extra juridische hindernissen binnen België kunnen vliegen.
Verhoging van het toegelaten opstijggewicht.
De maximaal toegestane massa bij het opstijgen (MTOW) van een ULM verhoogt naar 600 kg, afhankelijk van de categorie. Dit laat toe om veiligere en beter uitgeruste vliegtuigen in te zetten.
Meer flexibiliteit, minder administratie
Het KB introduceert ook een reeks praktische verbeteringen. Zo mogen zweefvliegtuigen voortaan worden gesleept door een ULM, wat een stiller en milieuvriendelijker alternatief biedt voor de oudere, lawaaierige sleepvliegtuigen. Daarnaast wordt de administratieve last voor piloten verlicht, aangezien zij hun vergunning niet langer om de twee jaar moeten vernieuwen, zolang ze hun recente vliegervaring kunnen aantonen bij een instructeur. De formaliteiten voor ULM-piloten worden grotendeels gedigitaliseerd, waardoor aanvragen efficiënter en sneller kunnen worden verwerkt.
Opleiding aangepast.
De opleidingen voor ULM-piloten wordt aangepast aan de nieuwste generatie toestellen, zodat ze beter voorbereid zijn op de moderne technologieën in de ultralichte luchtvaart. Er is een grotere rol toebedeeld aan de instructeurs die de extra bevoegdheden kunnen toekennen aan de piloten. De groep instructeurs werkt aan nieuwe lesmateriaal dat beantwoordt aan de vereisten van het KB voor het bekomen van de vergunningen.
Een stap vooruit voor de Belgische luchtvaart
Onze Voorzitter Guy WAUTERS vatte het als volgt samen:
“Dit koninklijk besluit brengt een broodnodige vernieuwing in de regelgeving en werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met onze federatie. Het biedt een stevige basis voor de toekomst.”
Volgens Koen Milis, directeur-generaal van de DGTA, betekent deze modernisering “een grote stap vooruit voor de luchtvaartgemeenschap in België en een kans voor innovatie en verdere groei binnen de ULM-sector.”
De nieuwe regelgeving wordt stapsgewijs ingevoerd, zodat piloten en operatoren zich kunnen aanpassen. Behaalde bevoegdheden blijven behouden tot einde geldigheid en er zijn diverse overgangsperiodes voorzien.
Members benefits
Insurance
The membership fee includes individual accident insurance and legal expenses insurance.
Safety Day
Flying should be safe! Once a year, you get the chance to practice emergency landings with engine out safely on our Safety Day, under the guidance of experienced instructors.
E-News
Stay up-to-date with the latest news within the world of flying with info on changes in legislation or through interesting posts on flying topics.
Service
Members can avail of various services: licence renewal assistance, aircraft registration, type authorisation applications.